Høymesse med musikk av Haydn
For så høyt har Gud elsket verden //Joh 3, 16–21
For så høyt har Gud elsket verden //Joh 3, 16–21
Johann Michael Haydn: Missa Sancti Aloysii
Valborg Orset Stene, liturg
Damekor fra Oslo Domkor med strykere og continuo
Heide Müller, dirigent
Marcus André Berg, orgel
Valborg Orset Stene, liturg
Damekor fra Oslo Domkor med strykere og continuo
Heide Müller, dirigent
Marcus André Berg, orgel
Om dagens tekst:
“For så høyt har Gud elsket verden…” er et av Bibelens mest siterte vers. Det kalles ofte for “den lille Bibel”, fordi det oppsummere mye av evangeliets innhold.
Verset får ulik karakter, alt etter hvor en velger å legge trykket. For SÅ høyt. For så HØYT. Eller For så høyt har Gud ELSKET. Denne søndagen spør vi: Hva betyr det at Gud har elsket VERDEN høyt? Hva betyr det at verden er Guds primære relasjon? En verden som er sekularisert, og ofte mangler et himmelvendt perspektiv?
“For så høyt har Gud elsket verden…” er et av Bibelens mest siterte vers. Det kalles ofte for “den lille Bibel”, fordi det oppsummere mye av evangeliets innhold.
Verset får ulik karakter, alt etter hvor en velger å legge trykket. For SÅ høyt. For så HØYT. Eller For så høyt har Gud ELSKET. Denne søndagen spør vi: Hva betyr det at Gud har elsket VERDEN høyt? Hva betyr det at verden er Guds primære relasjon? En verden som er sekularisert, og ofte mangler et himmelvendt perspektiv?
Om musikken:
Johann Michael Haydn (1737-1806) er i dag særlig kjent for sin kirkemusikk, som også i samtiden ble høyt verdsatt og beundret av blant andre broren Joseph Haydn og Wolfgang Amadeus Mozart.
Som komponist virket Michael Haydn primært i Salzburg og komponerte over tretti messer til ulike anledninger der. En av dem er «Missa Sancti Aloysii» (1777), skrevet for guttekoret i Salzburg. Messen ble komponert til minnedagen for uskyldige barn og ble altså fremført kun av «Kapellknaben», korgutter, og uten voksne mannsstemmer. På denne tiden var kvinner nemlig utelukket fra å delta i kirkemusikken, derfor sang guttestemmer også sopran- og altstemmene. I dag fremføres messen også ofte av kvinne- eller jentekor. Dette er et mesterverk fullt av kontrapunktisk vitalitet, melodisk og med en bred harmonisk utfoldelse. Musikken er høytidelig, og Haydn lykkes i sin komposisjon med å løfte hjertene til Gud, vekke hellige følelser og hengivenhet.
Vi gleder oss til å fremføre det med bare kvinnestemmene i Oslo Domkor sammen med strykeensemble og orgel under høymessen 12. mai!
Johann Michael Haydn (1737-1806) er i dag særlig kjent for sin kirkemusikk, som også i samtiden ble høyt verdsatt og beundret av blant andre broren Joseph Haydn og Wolfgang Amadeus Mozart.
Som komponist virket Michael Haydn primært i Salzburg og komponerte over tretti messer til ulike anledninger der. En av dem er «Missa Sancti Aloysii» (1777), skrevet for guttekoret i Salzburg. Messen ble komponert til minnedagen for uskyldige barn og ble altså fremført kun av «Kapellknaben», korgutter, og uten voksne mannsstemmer. På denne tiden var kvinner nemlig utelukket fra å delta i kirkemusikken, derfor sang guttestemmer også sopran- og altstemmene. I dag fremføres messen også ofte av kvinne- eller jentekor. Dette er et mesterverk fullt av kontrapunktisk vitalitet, melodisk og med en bred harmonisk utfoldelse. Musikken er høytidelig, og Haydn lykkes i sin komposisjon med å løfte hjertene til Gud, vekke hellige følelser og hengivenhet.
Vi gleder oss til å fremføre det med bare kvinnestemmene i Oslo Domkor sammen med strykeensemble og orgel under høymessen 12. mai!
Foto: Anna-Julia Granberg