Åpningskonsert Ultima City Lines – koreografert konsert

Ultima 2025 åpner med et nytt verk der byen selv får tale.

City Lines av Joanna Bailie er et akustisk portrett av Oslo, skrevet for Oslo Domkor og elektronikk. Verket tematiserer tilhørighet, bevegelse og hvordan vi navigerer rommet mellom individ og fellesskap – temaer som også preger årets festivalprogram.

Lydene i verket er hentet fra byens egne rom – trikkeholdeplasser, tunneler, veikryss og avsidesliggende steder i utkanten av byen – og organisert i lydlige bevegelser med ulike retninger: fra vest til øst, fra høyereliggende områder ned mot sentrum, fra støy mot stillhet. Dype droner speiler byens rytmer og menneskestrømmer, mens andre partier åpner for det kontemplative: en klokke, en ferjetur, en pust.

Korets klang og bevegelse vokser frem i samspill med elektronikken. Stemmen bærer og forvandler byens lyder, og gir dem et menneskelig nærvær. I en koreografi utviklet i samarbeid med Mette Edvardsen, beveger sangerne seg i buede linjer og uregelmessige formasjoner som speiler byens og verkets klanglige topografi.

Midt i byen, åpen mot lydene utenfor og full av resonans, danner Oslo domkirke et rom hvor arkitektur og akustikk lar byen og verket møtes.

City Lines er en meditativ åpning på årets festival – der hverdagsliv og det strukturelle, det menneskelige og det mekaniske, det personlige og det kollektive møtes i Oslos lydvev.

Musikk av
Joanna Bailie
Med
Oslo Domkor
Vivianne Sydnes (dirigent)
Koreografi
Joanna Bailie
Mette Edvardsen
Lysdesign
Agnetha Tellefsen
Lydteknikk
Kristine Ringvold
Et samarbeid mellom
Oslo Domkor
Ultima Oslo Contemporary Music Festival

Støttet av
Kulturrådet